Nieuws

08/11/2019 Functieprofiel Algemeen en Financieel Directeur lokale besturen

Geplaatst in Algemeen nieuws door Stefan Tack • 0 Reacties

Vlofin en Exello.net doen beroep op CC Consult om het Functieprofiel Algemeen en Financieel Directeur te vernieuwen. Een werkgroep met provinciale vertegenwoordiging van 2 AD’s en 2 FD’s zullen de elementaire kernresultaten, technische en gedragscompetenties opmaken, rekening houdende met grootte gemeente, organisatiekenmerken en dienstenaanbod. Het resultaat wordt verwacht in het voorjaar 2020.

 

Meer info: chrisdebock@ccconsult.be

11/06/2019 Provinciaal netwerkmoment ABB-Vlofin Antwerpen van 29 april 2019

Geplaatst in Antwerpen door Stefan Tack • 0 Reacties

Op 29 april jl. vond in Antwerpen opnieuw een netwerkmoment plaats met de gouverneur en de diensten van ABB.

Hieronder vind je alle info omtrent deze vergadering terug.

Agenda

Verslag

Statistieken bestuurlijk toezicht provincie Antwerpen

Voorstelling ABB

10/05/2019 Vacature financieel directeur voor gemeente en OCMW Lanaken

Geplaatst in pers en partners door Stefan Tack • 0 Reacties

Lanaken is een groene gemeente met veel ongerepte natuur, vlakbij Maastricht. De 280 medewerkers van het gemeentebestuur en OCMW zijn dagelijks in de weer om Lanaken leuk te maken en te houden voor de 26.000 inwoners. Het centrum heeft een stedelijk karakter en er is een divers cultureel en sportaanbod. Om een optimale dienstverlening te blijven verzekeren aan de burger, zijn we op zoek naar een:

 

Financieel directeur

voltijds - statutair - decretale graad

 

Jouw belangrijkste taken: • Je staat in voor de planning, coördinatie en controle van de

financiële activiteiten van gemeente, OCMW en autonoom gemeentebedrijf. • Je geeft

beleidsadvies bij dossiers met financiële impact. • Je zorgt voor rapportering en analyses

met het oog op een correct, kostenbewust en efficiënt financieel management. • Je staat

o.a. in voor het coördineren van de boekhouding, het thesaurie- en debiteurenbeheer.

• Je werkt onafhankelijk inzake krediet- en wetmatigheidscontrole van dossiers en

betalingen. • Je hebt de leiding over de afdeling financiële zaken, maakt deel uit van het

managementteam en rapporteert aan de algemeen directeur.

 

Je voornaamste taken zijn decretaal bepaald. De uitgebreide functieomschrijving kan je

opvragen via personeelsdienst@lanaken.be.

 

  1. • Je bezit een masterdiploma of diploma hoger onderwijs lange type (2 cycli,

gelijkgesteld met universiteit), bij voorkeur in de richting economische wetenschappen,

handelswetenschappen of TEW. • Je hebt minstens 4 jaar relevante beroepservaring.

• Je hebt een recent attest van goed gedrag en zeden en beschikt over alle burgerlijke en

politieke rechten. • Je hebt de Belgische nationaliteit. • Je slaagt voor een selectieprocedure

(inclusief assessment).

 

  1. • Gevarieerde en maatschappelijk zinvolle job in een boeiende omgeving.

• Aanstelling in statutair dienstverband, na afloop van een proeftijd van 12 maanden.

• Verloning volgens barema klasse 5 (min. € 6.411,54 - max. € 9.468,28 bruto voltijds),

aangevuld met maaltijdcheques en hospitalisatieverzekering.

 

Interesse? Stuur vóór 7 juni 2019 jouw motivatiebrief, cv, kopie van het gevraagde diploma en recent attest van goed gedrag en zeden naar College van burgemeester en schepenen, Jan Rosierlaan 1, 3620 Lanaken of mail naar personeelsdienst@lanaken.be. Geldige kandidaten worden uitgenodigd voor de selectietesten.

 

Meer info? Kijk op www.lanaken.be, mail naar personeelsdienst@lanaken.be

of bel 089 73 07 46.

07/03/2019 Tweejaarlijks congres op 24 en 25 mei 2019 te Gent

Geplaatst in Ongecategoriseerd door Stefan Tack • 0 Reacties

Congreslogo 2019

Digitaal leven en werken zit in een stroomversnelling.

Tijdens het congres in Gent gaan we op zoek naar een duurzame en haalbare werkwijze om de huidige digitale evolutie te benutten.

Wil je nu al een impressie over hoe je thuiswerken in de toekomst aangenamer kan maken ?

;-) Klik dan hier voor het teaserfilmpje

O ja, staat de datum al in jouw agenda genoteerd ?

De officiële uitnodiging voor het Vlofin congres van 24 en 25 mei 2019 in Gent volgt begin april!

30/01/2019 Nieuw rapport Audit Vlaanderen over 2e reeks organisatie-audits

Geplaatst in Algemeen nieuws, financieel beheer en pers en partners door Stefan Tack • 0 Reacties

Audit Vlaanderen publiceerde recent het globaal rapport over de 2e reeks organisatie-audits. Hierin zijn volgende zaken terug te vinden:

  • Hoewel er duidelijke vooruitgang is, vervatten nog te weinig lokale besturen hun volledige werking in doelstellingen. Dit bemoeilijkt een degelijke aansturing van de organisatie. Ook de monitoring kan een stuk sterker worden uitgebouwd.
  • Op vlak van de algemene aanpak van organisatiebeheersing is er vooruitgang. Zo voeren meer en meer lokale besturen een zelfevaluatie uit. 
  • Globaal beheersen lokale besturen hun financiële processen vrij zwak. De forensische audits tonen aan dat dit in verschillende gevallen tot fraude leidt.

11/01/2019 Wijziging maatschappelijke zetel Vlofin vzw

Geplaatst in Algemeen nieuws door Stefan Tack • 0 Reacties

De maatschappelijke zetel van Vlofin vzw werd sinds 1/1/2019 verhuisd naar Huis Madou, Bischoffsheimlaan 1-8, 1000 Brussel.

09/10/2018 ECG en VVOS worden 1 nieuwe vereniging - uitnodiging

Geplaatst in pers en partners door Communicatie Vlofin • 0 Reacties

Alle collegae zijn welkom op 18 oktober voor dit moment en bijhorende congresdag.

Het programma vindt je hier: https://www.18oktober2018.be/

03/10/2018 Turbo - herhaling wegens groot succes

Geplaatst in Algemeen nieuws en integratie gemeente/OCMW door Stefan Himpens • 0 Reacties

Naar goede tweejaarlijkse traditie vond dit voorjaar weer een “Turbo” opleiding voor startende collega’s plaats. Nieuw dit jaar was dat we twee sessies organiseerden voor (toen nog) financieel beheerders van gemeenten die recent ook financieel beheerder / directeur van het OCMW waren geworden, of dit verwachtten, en omgekeerd.

Via deze verrijkende en aanmoedigende sessies vestigen we to the point de aandacht op bepaalde specifieke accenten van het andere bestuur – gemeente of OCMW.

Wegens groot succes en op uitdrukkelijke vraag van verschillende collega’s plannen we voor jullie 2 extra (parallel)sessies in november. Zowel financieel directeurs als adjunct-financieel directeurs zijn van harte uitgenodigd op een van onderstaande data:

- 13/11/2018, namiddag in Berchem

- 20/11/2018, namiddag in Sint-Denijs-Westrem

De uitnodiging voor deze één van deze sessies volgt in de loop van volgende week.

19/09/2018 Opleiding aanvullende pensioenen

Geplaatst in Algemeen nieuws door Communicatie Vlofin • 0 Reacties

Op vrijdag 7 december organiseert Knops Publishing een opleiding "Aanvullende pensioenen in de publieke sector : van wet naar praktijk".

Meer info vinden jullie HIER

14/08/2018 Vorming voor nieuw verkozen raadsleden

Geplaatst in Algemeen nieuws door Stefan Himpens • 0 Reacties

Het Agentschap Binnenlands Bestuur organiseert samen met VVSG drie infoavonden voor startende mandatarissen. Deze infoavonden gaan eind dit jaar (november – december) door op een 20-tal locaties gespreid over Vlaanderen. Aan de beroepsfederaties wordt gevraagd om, elk binnen hun vakgebied en kennisdomein, lesgevers aan te reiken voor dit event.

Vlofin ondersteunt dit initiatief en hecht veel belang aan een goede samenwerking tussen een financieel directeur en de raadsleden. Vandaar deze warme oproep aan onze leden om mee te helpen aan het succes van de vorming voor nieuw verkozen raadsleden!

Praktische info:
ABB werkt de presentatie zelf uit en demonstreert deze op vrijdag 26 oktober in het Herman Teirlinckgebouw te Brussel. Op deze try-out worden alle lesgevers uitgenodigd zodat we met z’n allen de presentatie kunnen meemaken en waar gewenst bijsturen. De VVSG zal de sprekerslijst beheren. U kunt uw naam aan hen doorspelen via onze voorzitter van de werkgroep Vorming, Jan Decock: jan.decock@gavere.be.

Alvast hartelijk dank om deze oproep in overweging te willen nemen en hopelijk onze federatie te willen vertegenwoordigen!