Nieuws

13/11/2024 Infosessies over de beleids- en beheerscyclus (BBC) voor raadsleden

Geplaatst in Algemeen nieuws door Stefan TACK • 0 Reactie

Gemeenten, OCMW’s, provinciebesturen, autonome gemeente- en provinciebedrijven en welzijnsverenigingen gebruiken de beleids-en beheerscyclus (BBC) om hun inhoudelijk en financieel beleid efficiënt te plannen, uit te voeren en te evalueren. Uit de digitale rapportering van de BBC komt er een schat aan financiële en inhoudelijke informatie vrij voor de (startende) mandatarissen. Tijdens 10 sessies wijzen ABB en VVSG, met medewerking van Vlofin en Excello, hen de weg doorheen de BBC. De sessies vinden plaats in het voorjaar, er worden telkens 2 sessies per provincie georganiseerd.

Informeer de raadsleden van je bestuur hierover zodat zij op de hoogte zijn van dit aanbod.  Alle informatie over het programma, data en inschrijvingen is te vinden op ‘Start je mandaat’ (ABB) en de website van de VVSG.  

 

 

13/11/2024 Presentatie webinar 'Meer focus - minder stress, tips & tricks voor meer succes'

Geplaatst in Algemeen nieuws door Stefan TACK • 0 Reactie

Afgelopen vrijdag 8 november 2024 was bovenvermeld Turbo 2.0 webinar een schot in de roos!
Met de tips van onze collega van Zutendaal, Joke Mulders, en haar partner Camille, kregen vele collega's de nodige handvaten om het hoofd koel te houden en met minder stress te kunnen focussen! Aan de hand van de vele tips en tricks kunnen ze voortaan slimmer omgaan met stress en hebben ze meer inzicht in hoe ons brein echt werkt. Zo kunnen ervaren ze minder werkdruk en leerden ze efficiënter werken.

Heb je de sessie gemist en ben je toch beniewd naar de tips & tricks?
Download dan hier de presentatie!

 

21/10/2024 Geen hertekening gemeentefonds, wel verhoging dotatie open ruimte (cijfers per bestuur)

Geplaatst in Algemeen nieuws door Stefan TACK • 0 Reactie

De Vlaamse regering gaat de gemeenten in landelijke gebieden versterken door de komende jaren de 'dotatie voor open ruimte' te verhogen. Heel wat partijen pleitten voor de Vlaamse verkiezingen voor een hertekening van het Gemeentefonds, maar die komt er niet.

De Vlaamse overheid kent sinds 2020 de 'dotatie open ruimte' of het zogenaamde Openruimtefonds toe aan gemeenten. Dankzij die algemene werkingssubsidie kunnen gemeenten en kleine steden extra middelen besteden aan het lokale beleid. De 13 centrumsteden Aalst, Antwerpen, Brugge, Gent, Genk, Hasselt, Kortrijk, Leuven, Mechelen, Oostende, Roeselare, Sint-Niklaas en Turnhout komen niet in aanmerking voor een dotatie uit dit fonds, omdat zij al beschikken over een voorafname in het gemeentefonds.

Bijna dubbel zoveel budget als vroeger

Het huidige bedrag dat voorzien is binnen het Openruimtefonds bedraagt 123,4 miljoen euro. De jaarlijkse verdeling onder de gemeenten gebeurt op basis van de kadastrale gegevens over open ruimte en kan je hier raadplegen. Het gaat o.a. over hoeveel bos, parken, akkerland, grasland, boomgaarden en recreatieterreinen er zijn in de gemeente. Hoe meer open ruimte, en dus hoe landelijker de gemeente, hoe meer middelen een gemeente krijgt uit het fonds.

De nieuwe Vlaamse Regering heeft beslist om het fonds aan te sterken met 65 miljoen euro.

Minister Crevits stelt voor om deze regeerperiode 2 keer een stijging van de dotatie door te voeren, boven op de indexering van 3,5% die ook elk jaar toegepast wordt. Gemeenten zullen in hun financiering een sterke stijging zien in zowel 2026 als 2028. Het nieuwe systeem zal nu zo snel mogelijk uitgewerkt worden.

 

10/10/2024 Studiedag Staatssteun

Geplaatst in Algemeen nieuws door Stefan TACK • 0 Reactie

Een ‘Dienst van Algemeen Economisch Belang’, de-minimis, zijn allemaal vormen van staatssteun waar een lokaal bestuur mee te maken krijgt. Telkens een bestuur financiële steun ontvangt of geeft, moet ze controleren of deze onder de regels van staatssteun vallen. Vanaf 1 januari 2026 is een lokaal bestuur verplicht om elke vorm van de-minimis en DAEB-de-minimis staatssteun te melden in een centraal register.  
Om elk lokaal bestuur te helpen om voorbereid te zijn op de verplichte melding van staatssteun organiseert VVSG een studiedag.

Er zal worden toegelicht wat staatssteun betekent voor jou als lokaal bestuur met concrete voorbeelden hoe dit een impact kan hebben en vooral met handvaten om ermee aan de slag te gaan.

Deze studiedag is niet alleen bedoeld voor de financieel en algemeen directeurs maar voor alle medewerkers die te maken krijgen met subsidies.

Klik hier om het programma te raadplegen en in te schrijven.

 

27/09/2024 Nieuwe btw regels vanaf 1 januari 2025

Geplaatst in Algemeen nieuws door Stefan TACK • 0 Reactie

Wijzigingen aan de aangifte- en teruggavemodaliteiten

Voorstel tot vervangende aangifte

Een btw-belastingplichtige moet in principe altijd een periodieke btw-aangifte indienen. Deze aangifte gebeurt in principe op maandelijkse basis, maar kan in bepaalde gevallen ook op kwartaalbasis gebeuren.

De btw-administratie heeft momenteel slechts een beperkt aantal middelen om belastingplichtigen te dwingen hun aangifteverplichtingen na te komen. Het gaat voornamelijk om boetes en dwangsommen. Vanaf 1 januari 2025 krijgt de administratie een nieuw instrument: de vervangende btw-aangifte.

Voor de aangiftetijdvakken die starten op 1 januari 2025 kan de btw-administratie een voorstel van vervangende aangifte opmaken. Voorwaarde is dat de btw-plichtige nalaat een btw-aangifte in te dienen. En dat voor een termijn van drie maanden volgend op het tijdvak waarvoor een aangifte moest worden ingediend.

Dit voorstel van vervangende aangifte herneemt het hoogste verschuldigde btw-bedrag opgenomen in de btw-aangiften voor de 12 maanden die voorafgaan aan de periode waarop de niet-ingediende aangifte betrekking heeft. Er geldt een minimum van 2.100 euro.

Het voorstel van vervangende aangifte vermeldt geen aftrekbare btw. De kennisgeving per aangetekende zending van de vervangende aangifte heeft uitwerking op de derde werkdag die volgt op die verzending.

De belastingplichtige kan dit voorstel alleen betwisten door de aangifte alsnog in te dienen binnen een termijn van een maand vanaf de datum van uitwerking van de kennisgeving van het voorstel van vervangende aangifte. Wordt de aangifte niet ingediend, dan wordt het voorstel van vervangende aangifte definitief. De belastingplichtige kan de kennisgeving van de definitieve vervangende aangifte wel nog betwisten door een administratief bezwaar in te dienen. Het staat de btw-administratie ook vrij om dat definitief voorstel te corrigeren na het uitvoeren van een controle.

Ambtshalve aanslag

De btw-administratie krijgt de mogelijkheid om bij niet-indiening van de aangifte ambtshalve een aanslag op te leggen voor het vermoedelijk verschuldigd btw-bedrag in een bepaalde periode. Een ambtshalve aanslag kan ook bij het verzaken aan andere btw-verplichtingen. Het opleggen van de ambtshalve aanslag is vandaag voorbehouden aan de minister van Financiën.

Verlenging aangiftetermijn kwartaalaangifte

De aangiftetermijn voor belastingplichtigen die hun aangifte op kwartaalbasis indienen, wordt verlengd met 5 dagen. Een KB daarover volgt. De btw-aangifte op kwartaalbasis moet ten laatste op de 25ste dag van de maand na afloop van het kwartaal worden ingediend.

Gewijzigde teruggavemodaliteiten

Een belastingplichtige kan momenteel de teruggave van een btw-tegoed aanvragen bij de indiening van de btw-aangifte volgend op een kalenderkwartaal. Bij aanvaarding van dat verzoek, eventueel na een teruggaafcontrole, wordt het bestaande btw-tegoed op de rekening-courant volledig terugbetaald aan de belastingplichtige.

Vanaf 2025 verandert deze procedure. De teruggave van btw-tegoeden via de btw-aangifte heeft dan alleen nog betrekking op het tegoed dat voortvloeit uit de aangifte zelf. Het terugvragen van tegoeden voortvloeiend uit eerdere aangiftes moet via een aparte procedure gebeuren (zie hieronder).

Belastingplichtigen die hun aangiften op maandelijkse basis indienen, kunnen voortaan ook maandelijks hun btw-tegoed terugvragen en ontvangen binnen de 2 maanden na de aangiftetermijn. Een KB daarover volgt. Een teruggave van een tegoed gebeurt slechts als alle btw-aangiften ingediend zijn voor de laatste 6 maanden en binnen de opgelegde termijn. De vergunning voor versnelde (maandelijkse) teruggave zal dan ook verdwijnen. Voor belastingplichtigen die hun aangiften op kwartaalbasis indienen, blijven in principe de huidige termijnen van toepassing.

Wijziging van de btw-procedureregels

Dwingende antwoordtermijn voor vragen om inlichtingen

Een belastingplichtige moet alle inlichtingen verschaffen waar de btw-autoriteiten om verzoeken. Het btw-wetboek legt momenteel geen dwingende termijn op waarbinnen belastingplichtigen moeten antwoorden.

Vanaf 1 januari 2025 geldt wel een dwingende termijn voor een schriftelijk antwoord. Die bedraagt 1 maand vanaf de derde werkdag volgend op de verzending van de vraag om inlichtingen.

In twee gevallen is een inkorting van deze termijn mogelijk tot slechts tien dagen. Ten eerste wanneer de rechten van de Schatkist in gevaar zijn. En ten tweede, de vraag om inlichtingen maakt deel uit van een controle in het kader van een teruggaafverzoek aangegeven in de periodieke btw-aangifte. Als de btw-administratie bij een teruggaafcontrole niet tijdig een antwoord ontvangt, dan kan die het btw-tegoed inhouden als bewarende maatregel.

De belastingplichtige kan altijd verzoeken om deze termijn te verlengen, maar de administratie zal dit slechts inwilligen als gegronde redenen aanwezig zijn.

Nieuwe betaalmogelijkheid via domiciliëring

De betaling van de btw gebeurt momenteel nog steeds via een manuele overschrijving met de relevante gestructureerde mededeling. Vanaf 2025 is het mogelijk een mandaat aan de FOD Financiën te geven, waarbij domicilieringen kunnen worden gebruikt om de btw-schuld te betalen op basis van de ingediende aangifte. Hoe dat praktisch in zijn werk zal gaan, is nog niet bekend.

Afschaffing rekening-courant

Resulteert een btw-aangifte in een teruggavepositie, dan wordt dat saldo overgedragen naar het volgende aangiftetijdvak en afgezet tegen toekomstige betaalposities of kan deze worden teruggevraagd.

De overdracht van een teruggaafpositie gebeurt concreet door het overschot in te schrijven op een zogenaamde rekening-courant. Deze rekening geeft een overzicht van de schulden en tegoeden van iedere individuele belastingplichtige en wordt bijgehouden door de btw-administratie.

In 2025 wordt die rekening-courant afgeschaft ten voordele van de zogenaamde ‘Provisierekening Btw’. Deze provisierekening volgt het principe van de rekening-courant, maar is eenvoudiger voor zowel de btw-administratie als de belastingplichtige.

Het beheer van de nieuwe provisierekening gebeurt online op MyMinFin. Belastingplichtigen kunnen via dat portaal vrijwel onmiddellijk en zonder formaliteiten om een teruggave van btw-verzoeken voor een vrij te kiezen bedrag. Zoals hierboven vermeld, blijft een teruggave via de aangifte ook deels mogelijk.

Met de komst van de nieuwe Provisierekening Btw verdwijnt ook de ‘Bijzondere Rekening Btw’. Die bijzondere rekening wordt momenteel opgemaakt bij een opnulzetting van de rekening-courant vanwege het consequent niet of laattijdig indienen van periodieke btw-aangiften en/of niet-betaling van vastgestelde btw-schulden.

 

27/09/2024 Kortere betalingstermijnen voor overheidsopdrachten

Geplaatst in Algemeen nieuws door Stefan TACK • 0 Reactie

Na de goedkeuring van het ontwerp op 3 mei door de ministerraad  verscheen op 16 september het koninklijk besluit van 12 augustus 2024 tot wijziging van het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, wat de betalingsregels betreft in het Belgisch Staatsblad. Hierdoor zullen de betalingsmodaliteiten voor de lokale besturen vanaf 1 januari 2025 veranderen.

Huidige regeling van betalingstermijnen

Onder de huidige regelgeving, zoals vastgelegd in het koninklijk besluit van 14 januari 2013, beter gekend als het AUR of KB Uitvoering, zijn er afzonderlijke termijnen voor de verificatie en betaling van geleverde werken, goederen en diensten. Deze regeling stelt een verificatietermijn van maximaal dertig dagen, gevolgd door een betalingstermijn van eveneens maximaal dertig dagen. In totaal komt de betalingstermijn dus in principe uit op zestig dagen.

Reden voor de wijziging

De wijzigingen zijn ingegeven door een arrest van het Hof van Justitie van de Europese Unie (C-585/20) van 20 oktober 2022, waarin werd bepaald dat de huidige regeling in strijd is met artikel 4 van richtlijn 2011/7/EU betreffende de bestrijding van betalingsachterstand bij handelstransacties. Het Hof oordeelde dat een nationale regeling die een gecombineerde termijn van zestig dagen voor verificatie en betaling toestaat, niet verenigbaar is met de richtlijn. Deze richtlijn legt strengere verplichtingen op aan overheidsinstanties om betalingsachterstanden te voorkomen, aangezien lange betalingstermijnen de liquiditeit van ondernemingen kunnen schaden, vooral voor kleine en middelgrote ondernemingen (kmo's). Op die manier wenst de Belgische regelgever naast conformiteit met de Europese normen ook de toegang van kmo’s tot overheidsopdrachten te bevorderen.

De nieuwe regeling volgens het koninklijk besluit

Het koninklijk besluit van 12 augustus 2024 introduceert één enkele behandelingstermijn van dertig dagen, waarin zowel de verificatie als de betaling moeten plaatsvinden. Deze wijziging beoogt de betalingsachterstanden te verminderen en de financiële positie van ondernemingen te versterken.

Een verlenging van de behandelingstermijn van dertig dagen is mogelijk wanneer aan de volgende vier cumulatieve voorwaarden is voldaan:

1° de verlenging is uitdrukkelijk vermeld in de opdrachtdocumenten;

2° de verlenging is objectief gerechtvaardigd op grond van de bijzondere aard of eigenschappen van de opdracht;

3° de behandelingstermijn mag niet langer zijn dan zestig dagen;

4° de verlenging behelst geen kennelijke onbillijkheid jegens de opdrachtnemer.

Daarenboven voorziet het koninklijk besluit een specifieke uitzondering voor aanbesteders in de gezondheidszorg. Overheidsinstellingen die gezondheidszorg verstrekken en specifiek voor dat doel zijn erkend mogen voor opdrachten die verband houden met hun specifieke activiteit een behandelingstermijn van zestig dagen hanteren. Deze afwijking dient eveneens te zijn voorzien in de opdrachtdocumenten en mag niet louter worden aangewend om tot een langere globale betalingstermijn te komen.

Tot slot introduceert het koninklijk besluit van 12 augustus 2024 ook een aantal formaliteiten waarmee aanbesteders rekening moeten houden. Zo zullen aanbesteders die gebruik wensen te maken van een van voormelde uitzonderingen dit moeten vermelden in een elektronisch formulier.

De nieuwe regeling treedt in werking op 1 januari 2025.

 

18/09/2024 Vacature algemeen directeur Vereniging Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG)

Geplaatst in Algemeen nieuws door Stefan TACK • 0 Reactie

VVSG is op zoek naar een voltijds algemeen directeur in contractueel verband.

Met vragen over de selectieprocedure kan je terecht bij Isabelle Poté op isabelle.pote@hudsonsolutions.com of 0473 86 10 78. Kandidaatstellen kan door je CV en motivatiebrief te bezorgen via hrs.government@hudsonsolutions.com, uiterlijk op zondag 29 september 2024. Je zet je kandidatuur kracht bij door de nodige ervaring duidelijk in je documenten te vermelden.

Meer info over de inhoud van de functie is te verkrijgen bij Liesbet Van Valckenborgh, directeur ondersteunende diensten, via liesbet.vanvalckenborgh@vvsg.be.

 

08/07/2024 Terugblik naar het congres van 24-25 mei 2024 te Leuven

Geplaatst in Algemeen nieuws door Stefan TACK • 0 Reactie

Benieuwd naar alle foto's van het congres? Of heb je de presentaties nog niet gedownload?

Alle info over het congres blijft hier beschikbaar op de website. De app die gebruikt werd tijdens het congres gaat echter offline.

 

25/06/2024 Vacature waarnemend financieel directeur lokaal bestuur Maaseik

Geplaatst in Limburg door Stefan TACK • 0 Reactie

Stad Maaseik organiseert een contractuele aanwervingsprocedure voor de voltijdse, tijdelijke functie van waarnemend financieel directeur (Salarisschaal klasse 5 – deadline 25/06/2024).

Klik hier om te solliciteren.

 

25/06/2024 Aanvullende informatie nieuwe ontslagregeling statutaire personeelsleden

Geplaatst in Algemeen nieuws door Stefan TACK • 0 Reactie

Statutaire personeelsleden zullen alleen hun pensioenrechten verliezen bij ontslag om een dringende reden die verband houdt met feiten die door de wetten en decreten als een misdaad worden beschouwd. Die aanvulling op de nieuwe ontslagregeling voor statutaire personeelsleden bij lokale en provinciale besturen kwam er na overleg met de Federale Pensioendienst en werd bevestigd door de bevoegde federale minister.

Besturen moeten in hun ontslagbeslissingen om dringende reden uitdrukkelijk vermelden of de feiten die aan het ontslag ten grondslag liggen al dan niet als een misdaad moeten worden beschouwd.

Lees meer over de impact van die nieuwe informatie.

 

Archieven